Consiliul Economic al Prim-ministrului și lupta cu birocrația și corupția din instituții

Doresc să-și deschidă afaceri și să investească acasă, în Moldova, dar confruntarea cu birocrația și corupția îi determină să amâne această intenție sau să aleagă altă țară, unde condițiile pentru tinerii antreprenori sunt mai avantajoase.

Pe lângă timpul pierdut pe la ghișee, în așteptarea a tot felul de certificate, cei care doresc să-și deschidă o afacere mai trebuie să plătească pentru ele – plăți oficiale și neoficiale. La toate astea, se mai adaugă și cheltuielile pentru transport, nervii pierduți și… „micile” atenții oferite diferitor funcționărași pentru a grăbi procedurile și a influența anumiți factori de decizie.

 

De ce nu Republica Moldova?

Pentru că deschiderea unei afaceri în țara noastră necesită prea mult timp și prea mulți bani. Spre exemplu, la deschiderea unei afaceri, tinerii antreprenori sunt obligați să cumpere și ștampilă umedă, ceea ce majorează cheltuielile cu 30 la sută. Deși Consiliul Economic a venit cu un proiect de lege care să anuleze obligativitatea ștampilei umede la inițierea unei afaceri, inițiativă susținută de mediul de afaceri și donatorii externi, aceasta nu a fost votată de către deputați. Și asta pentru că sunt companii care fac business cu acestea și câștigă în jur de zece milioane de lei anual, conform unor estimări.

În același timp, anularea acestui cost obligatoriu, fără să dăunăm procedurii de înregistrare din altă parte, ar aduce Republica Moldova în top 10 la indicatorul Deschiderea Afacerii din clasamentul Bancii Mondiale Doing Business. Însă, cel mai important este că dacă ar fi anulată obligativitatea ștampilei umede pe acte, atunci antreprenorii ar economisi, anual, în jur de zece milioane de lei, și s-ar reduce actele de corupție și birocrație.

Printre alte inițiative ale Consiliului Economic al Prim-ministrului, care necesită implementare imediată, se numără simplificarea cadrului de raportare prin introducerea raportului unic și a schimbului de informații dintre autorități. Aceasta va economisi antreprenorilor o sumă substanțială de bani și timp, dar și liberalizarea proiectelor salariale – dreptul fiecărui angajat de a-și alege banca la care să primească salariul, ceea ce va face ca băncile comerciale să devină mai accesibile prin ofertele competitive pe care le propun. Secretariatul Consiliului Economic susține că va insista și în continuare pentru implementarea acestor propuneri, pentru că astfel Moldova poate deveni competitivă pentru investitori, în special pentru cei străini, care nu au timp de pierdut pentru birocrație, și nici bani pentru a oferi mită.

 

Ce s-a schimbat în doi ani?

Potrivit Șefului Secretariatului Consiliului Economic, Dumitru Alaiba, Consiliul a reușit să implementeze mai multe inițiative care au contribuit la economisirea de timp și bani de către antreprenori. Potrivit calculelor estimative, în ultimii doi ani, antreprenorii au economisit circa 67 de mii de zile lucrătoare și aproximativ 87 de milioane de lei, bani care constituiau costuri inutile sau pierderi în procesul de interacțiune a acestora cu instituțiile statului. Se puteau mult mai multe, sunt convinși cei din Secretariat, dacă sistemul birocratic nu opunea o rezistență enormă.

Una dintre cele mai relevante realizări ale Consiliului Economic, împreună cu Serviciul Vamal, este reducerea numărului de acte în procesul de vămuire a mărfurilor importate și exportate în Moldova. La export, numărul actelor care însoțeau declarația vamală a fost redus de la 9 la 3, iar la import – de la 11 la 3. Conform estimărilor, doar această simplificare economisește anual antreprenorilor aproximativ 55 de milioane de lei, care erau pierduți din cauza birocrației și a colectării actelor inutile. Potrivit datelor Serviciului Vamal, anual au loc aproximativ 150 de mii de operațiuni de export și 250 de mii de operațiuni de import.

O altă inițiativă, aproape implementată, este anularea prezentării extraselor din Registru de stat al unităților de drept. Astfel, antreprenorii vor economisi aproximativ 8 milioane de lei – costurile totale suportate de către antreprenori pentru obținerea extraselor din Registrele de stat ale persoanelor juridice și întreprinzătorilor individuali. Din 50 de instituții ce trebuiau să implementeze această reformă, 42 deja au anulat necesitatea prezentării acestui document intermediar.

La insistența Consiliului Economic, a fost publicat setul de date despre fondatorii întreprinderilor din Moldova, inclusiv numele fondatorilor a 200 de mii de companii din țara noastră, cu scopul de a preveni corupția și traficul de influență, dar și de a economisi circa 4,4 milioane de lei anual.

În raportul de activitate al Consiliului Economic pentru 2014-2015 au fost trecute și alte realizări: a fost simplificată procedura de export a produselor de origine animalieră și procedura de înregistrare a afacerii (de la 5 pași la 1 pas, iar durata – de la 5 zile la o zi), a fost implementată posibilitatea de raportare electronică la Biroul Național de Statistică, a fost lansată platforma www.finantare.gov.md – pentru o transparență deplină a oportunităților de finanțare a afacerilor etc.

 

Unde se află Moldova în clasamentele internaționale?

În perioada 2014-2015, Moldova a urcat în clasamentele mondiale. Astfel, țara noastră s-a poziționat pe locul 3 în clasamentul Băncii Mondiale „Open Corporates”, datorită nivelului dezvăluirii registrelor comerciale. În clasamentul Băncii Mondiale Doing Business, în anul 2014, Moldova a urcat 19 poziții, înregistrând progrese semnificative la capitolul accesibilitatea creditelor. În 2015, deși per general clasamentul Doing Business a arătat o scădere, la indicatorul „Deschiderea afacerii”, a fost înregistrată o creștere de 9 poziții.

Ținând cont de reformele care se fac și cele care stagnează din cauza anumitor factori de decizie, rămâne ca tinerii antreprenori să aleagă: fie investesc acasă, riscând și consumându-și timpul, banii și nervii cu procedurile anevoioase și corupția ce a scăpat de sub control, fie așteaptă la nesfârșit schimbarea, fie aleg o altă țară unde condițiile de dezvoltare a unei afaceri sunt mult mai favorabile.

Monitorul Oficial