Ce planifică Moldova pe on-line în 2012-2015?

Ministrul Afacerilor Externe în Bloguvern

Guvernul își deschide ferestrele să se aerisească

Guvernul începe să se deschidă, pentru ca cetățenii să afle mai multe și mai repede despre ce se întâmplă în bucătăria lui. Pe 18 aprilie, în Brazilia, Republica Moldova a prezentat strategia pentru un guvern deschis și s-a alăturat Parteneriatului pentru Guverne Deschise.

Semnarea acestui tratat înseamnă că Moldova își asumă responsabilități, iar ceea ce se planifică, chiar se va implementa. Nu va fi doar o prezentare frumoasă și înfloritoare. Iar acest parteneriat va împinge Moldova atunci când ea va frâna.

Ce planifică Moldova pe on-line în 2012-2015?

În strategie sunt 3 direcții de bază: să asigure că autoritățile fac totul ca la carte și sigur, iar asta să-i facă pe cetățeni mai participativi, ca să promoveze transparența, să gestioneze eficient resursele și să îmbunătățească serviciile prestate cetățenilor.

Pavel Filip, ministrul TIC, la un offline recent, spunea despre importanța transparenței deciziilor, planurilor și bugetelor pentru a combate corupția și a efecientiza lucrul. Iar asta se face cu ajutorul instrumentelor Internet.

  • Consolidarea integrităţii publice prin asigurarea unui proces decizional participativ/implicarea cetăţenilor şi creşterea transparenţei în procesul de guvernare

Pentru a atinge acest obiectiv, se va încerca actualizarea cât mai eficientă a paginilor autorităților administraţiei publice, adăugarea RSS feed-ului la fiece pagină, cât și încorporarea butoanelor de partajare (așa cum vedeți și pe Bloguvern și puteți face share la articol).

Începând cu mai 2012, fiecare funcționar, obligatoriu, va avea e-mail cu extensia @gov.md. Comunicarea de serviciu se va face doar prin intermediul acestor e-mailuri. Gata. S-a terminat cu e-mailurile fluturaș, ghiocica sau vasilică89.

Raportul anual referitor la publicarea datelor cu informație publică va fi accesibil în decurs de 60 de zile de la sfârșitul anului. Mie asta îmi pare cam mult. Să sperăm că persoanele responsabile nu vor folosi toate cele 60 de zile.

Autoritățile sunt obligate să plaseze pe particip.gov.md toate documentele de politici publice, proiecte și informații de consultație publică, pentru ca persoanele să participe la discuție și să vină cu îmbunătățiri. Iar funcționarii responsabili vor trebui să dea răspunsuri prompte.

Va apărea platforma petiții.gov.md, unde cetăţenii vor putea remite petiții, dar şi să afle intinerarul, etapa la care se află petiția și numele funcționarului responsabil de ea.

Se va încerca să se dezvolte date.gov.md pentru a fi transformat într-un ghișeu unic de informații publice, unde oricine să aibă acces la toate documentele guvernamentale publice.

Pe geoportal.md se va plasa informații despre localizarea tuturor autorităților publice, cu adrese, Google Maps și date de contact. Starea în care este acum site-ul e satisfăcătoare. Dar dacă s-ar pune informația despre cum se poate de ajuns la aceste puncte, ar fi formidabil, mai ales dacă vrei să găsești o instituție anume.

Pentru diferite platforme se vor investi în aplicații care ar ajuta manevrarea și accesul la informații. De exemplu, acum, pe registru.md poți verifica cam cât ar costa numărul de înmatriculare pe care ți-l dorești. Dar, din păcate, programul nu-ți arată dacă acel număr mai este valabil. Deci, asta poate fi o îmbunătățire. Sau să fie vreo aplicație în care să scrii de ce act ai nevoie și aplicația să-ți dea informația cu privire la ce acte trebuie să prezinți, unde, cum, de ce și cu instrucţiuni de completare a formularelor.

Ceea ce îl deranjează pe Pașa Valeriu, directorul Orheiul Vechi, este sistemul învechit de colectare a informațiilor. În semestrul 3 al anului 2012 se vor elabora standardele naționale de colectare, arhivare și publicare a datelor în format digital. Acesta va salva mulți bani din bugetul public. După spusele lui Pașa Valeriu – aproximativ 50 mii lei doar de la o instituție cum este Orheiul Vechi.

Declarațiile pe venit ale funcționarilor publici și a altor persoane cu funcții de conducere se vor depune on-line. Aşa vom vedea în timp real cine se eschivează, cine și ce are de ascuns.

Spuneam în toamnă și la începutul acestui an despre prezenţa Ministerelor pe Rețelele de Socializare. Un ghid de folosire se va face abia în trimestrul 3 a lui 2012. Promit să-i fac o descriere imediat cum se publică.

Crearea și menținerea paginilor oficiale (ale autorităților care încă nu le au) se va face abia în trimestrul 3 a anului 2012. Paginile care deja funcționează, vor avea un avantaj enorm față de cele noi create, așa încât ar trebui ca autoritățile codașe să se apuce de treabă. Interesant fapt e că funcționarii publici care vor avea grijă de administrarea paginilor, vor fi instruiți abia în trimestrul 4 a lui 2012. Toamna se numără like-urile pe Facebook, probabil.

Se va încerca publicarea actelor pe actelocale.md, în termen rezonabil (termenul rezonabil nu prea îmi inspiră încredere) și lansarea unui sistem de e-justiție. Despre el nu sunt multe detalii.

  • Gestionarea eficientă a resurselor publice prin sporirea transparenţei cheltuielilor publice

Proiectele, planurile și rapoartele bugetare se vor publica pe toate paginile web și a rețelelor de socializare. Totuși, cea mai faină inovație este publicarea informației despre executarea bugetului de stat în timp real, atât a veniturilor, cât și a cheltuielilor autorităților administraţiei publice. Astfel se va vedea câți bani s-au cheltuit, pe ce s-au cheltuit și câți ne-au mai rămas de cheltuit.

De asemenea, plasarea informației pe cancelaria.gov.md și date.gov.md a asistenței oferite Republicii Moldova. În toamnă am vrut să fac un top al țărilor care au ajutat financiar Moldova cel mai mult. Informația se găsea doar pe bucățele. Așa vom putea vedea de unde vine ajutorul și cui trebuie să dăm banii înapoi. De asemenea, ar fi utilă o aplicație care ar monitoriza fluxul de asistență din străinătate.

Plus, o platformă unde se vor monitoriza achizițiile publice. Poate așa nu se vor mai vinde avioane, fără ca nimeni să nu știe nimic.

  • Îmbunătăţirea calităţii prestării serviciilor publice

Se vor lansa mai multe servicii ca de ex: programare on-line la autoritățile publice, eliberarea on-line a actelor, certificatelor, autorizațiilor, E-Viza (chiar sunt curios cum va funcționa), facturi fiscale electronice, E-construcție, sistem informațional medical.

Din acest punct de vedere, cea mai interesantă îmi pare implementarea unei platforme pentru școli, gimnazii şi licee, unde părinții să poată vedea reușita copiilor, să poată discuta profesorii cu părinții și cu elevii. Temele pentru acasă să fie transmise on-line. Pentru un sistem de acest gen pentru universități lucrează acum Vitalie Braniște. Sistemul va eficientiza atât reușita, cât și calitatea serviciului prestat.

În România e-guvernarea lucrează uite așa.

În Parteneriatul semnat se menționează că informațiile publicate trebuie să fie accesibile tuturor și înțelese de fiecare. Așa încât dilema mea rămâne: Autoritățile vor învăța să comunice constructiv cu cetățenii sau vor continua să transmită informațiile în termeni pentru nepământeni.

Cum se descurcă până acum Ministerele pe Timeline, vedeți mâine. Până una alta: Like, Comment, Share.

 

Alexandru Lebedev

Ministrul Afacerilor Externe în Bloguvern